1 de gener del 2017

BENVINGUT 2017! PROPOSTES PER TREBALLAR EL MES DE GENER, L'AGRAÏMENT

Missatge: El més valuós en aquesta vida no és el que tenim sinó a qui tenim

Amb aquest missatge es pretén transmetre el valor per les coses que NO són materials. Després d'haver passat les vacances de Nadal ben segur que tots tindran moltes ganes d'explicar els regals que els han duit, i sabem, que moltes vegades són motiu de l'aparició d'enveges, bé perquè no els hauran portat tot el que demanaven, perquè a casa no es celebra el Nadal...

Per això, us proposo treballar l'agraïment, aquest sentiment que experimentam quan hem rebut un regal o un favor. Hem d'ensenyar als infants a donar les gràcies, a ser agraïts i a tenir una actitud generosa, de cooperació i solidaritat.

Practicar la gratitud els aporta un grau de maduresa i d’equilibri interior, i reforça els llaços socials, i com no, els ajudarà a superar sentiments negatius.

Propostes d'activitats:
* Aprofitant les converses que sortiran al voltant dels regals de Nadal, podem demanar als nostres alumnes com s'han sentit, com demostren el seu agraïment...
* Que facin una llista d'aquells jocs o roba que ja no necessiten i que amb la família pensin què en poden fer (col·laborar amb campanyes de recollida, regalar-ho a algú que sabem li farà molta il·lusió...)

La visualització del vídeo “My shoes” o del conte “Així és la vida” els pots ajudar a entendre que a vegades allò que desitjam amb molta força, no és tant important com ens pensam. 

Vídeos interessants
My Shoes 

La Oveja Esquilada

Doraemon, l'anell de l'agraïment

Contes: 
 Així és la vida

 Els fils invisibles, Editorial Tramuntana
http://www.tramuntanaeditorial.com/es/node/250
 Els fils que et connecten amb les persones que estimes, les persones amb qui t’ho passes bé, les persones de qui aprens, i rius, i jugues... 


El gran llibre de les emocions, Editorial Parramon
http://www.parramon.com/ficha.aspx?cod=P02561
 Haarlem, ciutat agraïda (pàgines 93-98)

Dinàmiques:
* Del llibre Com et sents? d'Anna Carpena, Editorial Eumo :
La capsa màgica, pàgina 82 
 
Es presenta als alumnes una capsa (per exemple una capsa de sabates decorada) i se'ls explica que aquesta capsa té el poder de tenir a dins tot allò que desitges, però ha de ser una cosa que no es pot comprar ni vendre.
Un a un es va passant la capsa i quan la tenen a les seves mans es suggereixen les següents preguntes:
- Què li demanaries?
- Què voldries demanar-li per a la teva mare? I pel teu pare?
- Què demanaries per a un amic teua?
- Què faries o li diries en mostra d'agraïment?


  • Fer una llista d'aquelles coses a les quals estem agraïts ( prendre consciència de la gratitud que sentim)

  • Ja sabem que ens falta molt, que les coses no són sempre com ens agradaria, però malgrat tot podem estar i sentir-nos agraïts. Un entrenament molt fàcil de fer: Cada dia, especialment abans de dormir, fer-nos un agraïment.
  • Un agraïment pel que som
  • Un agraïment pel que fem
  • Un agraïment pel que tenim
  • Un agraïment pel que podem aprendre gràcies a les “desgracies”
    En definitiva, un agraïment a la vida, per viure!
 
* Interessant escoltar L'ofici d'educar:l'agraïment. (3'54”)